SKETSA

Sabtu, 12 Mei 2012

Terbaik

Menjadi yang terbaik tidaklah mustahil, tapi memerlukan daya usaha, keinginan, serta kemahuan yang jelas bagi memastikan apa yang dikejar benar-benar dapat. Setiap orang mesti mahu menjadi yang terbaik, mana ada orang yang mahu menjadi 'biasa-biasa' saja...kalau ada bermakna orang itu kurang jelas matlamatnya....yelah...dalam setiap perjalanan kita mesti biar sampai ke puncak destinasi yang dituju, kalau hanya sampai sekerat jalan...erm...kasihan...

Bercakap lebih mudah daripada membuktikannya sendiri, sebab itulah ukuran kejujuran seseorang dapat dinilai di sini...kata mencintai tetapi kenapa mendustai...kata sayang tetapi kenapa curang. Tingkah laku kita sebenarnya mengukuhkan atas apa yang kita ucapkan...berbalik kepada persoalan, 'MENJADI YANG TERBAIK'.  Yeahh...kalau itu bagai yang dikata, maka tolonglah untuk membuktikannya dengan perbuatan kita...nak dapat exam nombor 1 tapi malas mengulang kaji pelajaran, so dapat x? Kate jugak nak masuk syurga ALLAH, tapi sembahyang tak buat!!! So, dapat x?

hehe...itu baru sahaja mukaddimah...ni baru nak masuk isi...jadi bagaimana untuk menjadi yang terbaik?

1- Menjadi orang bodoh

Ya...terlebih dahulu, kita mesti menjadi orang yang bodoh means orang yang paling tidak tahu...dan memang itulah adab-adab dalam Islam meskipun kita sudah tahu atau berlainan pendapat.

2- Terima Kritikan

Ini sudah semestinya, belajar tanpa kritikan akan membuatkan kita tumpul seni, syok sendiri dan yang lebih teruk menganggap kita lebih hebat. Terimalah kritikan dengan terbuka keran kritkan sebenarnya mencerminkan kelemahan kita...atasilah setiap kelemahan kita dengan kritikan membina daripada guru, kawan dan jugak musuh.

3- Meniru orang yang telah berjaya

Meniru di sini bukan lah plagiat atau menciplak hasil seni orang, akan tetapi lebih menjurus kepada 'bagaimana' cara yang dilakukan oleh orang itu sehingga dia berjaya.

4- Jadikan Kesilapan Guru Paling Berguna

Pengalaman mendewasakan akal fikir, tingkah laku dan sebagainya...


                 (penulis menulis berdasarkan pengalamannya dalam meniti arus seni dikir barat)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan